Verkeerstypes
Bij het specificeren van het meest geschikte dilatatieprofiel is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met het type en frequentie van het verkeer.
De duurzaamheid van het dilatatieprofiel hangt sterk af van het type verkeer dat er gebruik van maakt; een profiel dat ontworpen is voor een voetgangersgebied met lage verkeersfrequentie zal niet voldoen in een warenhuis met vorkheftrucks en palletwagens.
Als het type verkeer in uw situatie niet overeenkomt met de voorbeelden in de tabellen 1, 2 en 3 is het verstandig om contact op te nemen met ons technisch team om u te ondersteunen met individuele belastingcalculaties en sterkteberekeningen zoals FEA: Finite Element Analysis (EEM: Eindige Elementen Methode) om het meest geschikte product te bepalen.
Deze gegevens komen uit NEN-EN 1991-1-1+C1: Eurocode 1: Belastingen op constructies – Algemene belastingen – Volumieke gewichten, eigen gewicht en opgelegde belastingen voor gebouwen. Deze eurocode beschrijft de belasting van:
- Personenwagens ≤ 30 kN bruto gewicht (≈3,0 ton waarvan maximaal 8 zitplaatsen exclusief bestuurder).
- Algemene middelzware vrachtwagens en bussen van ≤ 160 kN bruto belasti ng (≈19,4 ton).
- Vorkheft rucks met een bruto gewicht (geladen) van 31kN (≈3,1 ton) tot 190kN (≈19,4 ton).
Zware transportvoertuigen
Eurocode EN-1991-2 ‘Belastingen op constructies- Verkeersbelasting op bruggen’ in combinatie met nationale bouwnormen (NEN) geeft aan welke type zware transportvoertuigen geschikt zijn voor gebruik binnen Europa.
De maximum statische wielbelasting zoals getoond in tabel 3 geldt alleen voor verticale belasting op het dilatatieprofiel. Er moet rekening worden gehouden met horizontale belasting op het profiel die vrijkomt bij bewegende voertuigen.
Het model met vermoeiingsbelastingen zoals weergegeven in tabel 4 van EN-1991-2, 4.6.1 (6) adviseert toepassing van een dynamische belastingfactor (DLAF) van 1.3 op de profiellocatie.
In alle gevallen gaat men uit van een standaard contactoppervlak van 320 x 22 mm. Tabel 3 categoriseert deze voertuigen op basis van totale wielbelasting en worden verder verdeeld in 4 groepen.